02.03.2017
Mr. Caddy
Pian 20 vuotta Carsportilla palvellut Antti Rautio on yksi Carsport-varustellun Volkswagen Caddyn menestysreseptin salaisista ainesosista.
Mr. Caddy
Antin Carsport-ura käynnistyi vuonna 2000 Volkswagen Transporterien sisustuksen parissa. Vuodesta 2010 lähtien Antti on sisustanut Caddyja ja samalla vienyt mallin kehitystyötä eteenpäin.
Ensimmäisinä vuosina Carsport-varustellut Caddyt tulivatkin pitkälti Antin käsistä, kunnes pienempien esteettömien taksien suosio räjähti. Uuden XXL-mallin myötä Caddyja ja Ford Connecteja sisustaa jo kolme muutakin Carsport-ammattilaista. Jututimme Anttia Caddyn evoluution tiimoilta.
Mitä uutta ja parempaa XXL-malli tarjoaa?
-Caddy XXL on autona asiakasystävällisempi, sillä sieltä on hyvä näkyvyys ulos. Se on myös käyttäjäystävällisempi, koska kaukalo on syvempi ja ramppi on loivempi kuin ennen. XXL:n maavaraa on saatu kasvatettua. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, esteettömän Caddyn maavara ei poikkea varustelemattomasta Caddysta. XXL:n kaukalo on kilpailijoihin verrattuna levein ja pisin – ja siinä on eriste kaukalon alapinnassa ja vahva ruiskumassa eristekerros vielä sen päällä. Näin autosta on saatu hiljaisempi. Kaukalo tehdään nykyään teräksestä. Kaiken kaikkiaan tämä on hieno auto, jota on mukava työstää.
Miten Caddy on kehittynyt vuosien varrella?
-Faceliftihän Caddyyn tuli, mutta onneksi ei hirveästi muuta. Onneksi siksi, että meillä tuote on käytännössä parhaimmillaan sillä hetkellä, kun malliversio on elinkaarensa päässä. Kun auton sisämitat muuttuvat, työ alkaa alusta. Sisustuksen ja varustelun suhteen taasen kehitys on jatkuvaa. Uuden kaukalon lisäksi Caddy XXL:ään muun muassa parannettiin jousitusta ja koteloitiin sähköturvavyöt kaukalon sisään.
Mikä osuus asiakkailla on kehitystyössä?
-Asiakkaat ovat totuuden torvi: heiltä me kuulemme, mihin suuntaan autoja tulee kehittää. Saamme palautetta suoraan esimerkiksi takuuhuoltojen yhteydessä tai sitten myyjien kautta. Keräämme asiakaspalautteista vinkkejä kehitykseen ja mietimme, mitkä kehitysehdotukset ovat teoriassa mahdollisia toteuttaa. Sitten ryhdymme suunnittelemaan. Kun jokainen auto tehdään asiakkaan toiveiden mukaan, niin kyllä niillä asiakkaiden toiveilla on melkoinen rooli myös kehitystyössä.
Pienempien esteettömien autojen suosio on kasvussa, mistä luulet sen johtuvan?
-Minun näkökulmastani tällainen auto on omiaan ns. vanhoissa kaupungeissa, missä on ahtaita porttikonkeja ja pieniä sisäpihoja. Caddylla pääsee joka paikkaan – vaikka hissillä autotalliin, jos asiakas on siellä odottamassa. Ja onhan näissä hankintahintakin melko mukava. Monelle tällainen pienempi esteetön auto voi olla se ensimmäinen esteetön taksi.
XXL:ssä ei maavara laske uuden polttoainetankin ansiosta lainkaan ja kaukalon tuplaeristyksen ansiosta se on hiljaisin.
Miksi esteettömään autoon kannattaa vaihtaa?
-Esteettömälle autolle on tarjolla enemmän ajoja, koska kyytiin saadaan myös pyörätuolit. Kun autossa on Triflex-kääntöistuimet, niin paari- ja pyörätuolikuljetukset sujuvat entistä helpommin. Kääntöistuinten kanssa ei istuimia tarvitse irrottaa ja jättää varastoon, vaan auton käyttötarkoitusta voi muuttaa tien päällä. Sitähän ei koskaan tiedä, jos seuraavalla ajolla tarvitseekin jälleen kaikki istuimet.
Mihin ensimmäistä esteetöntä autoa hankkivan kannattaisi kiinnittää huomionsa?
-Kaukaloon ja äänieristykseen. Nämä pienemmät esteettömät autot ovat jo hyvin henkilöautomaisia. Jos verrataan vaikkapa farmariin, niin suurin ero on se, että näihin saa pyörätuolipaikan. Kaukalo kuitenkin toimii kuten kaiutin. Jos sitä ei ole kunnolla eristetty, äänimaailma voi olla melko raju. Suosittelen tuplaeristettyä teräskaukaloa, jotta keskustelu asiakkaiden kanssa sujuu mukavammin.