24.08.2017
Satu Koskenniemi – Laadun uusi päällikkö
Laadun uusi päällikkö
Jokainen Carsportin nimeä kantava auto varustellaan käsityönä raudanlujien ammattilaisten toimesta. Ennen toimitusta autot käyvät vielä läpi tiukan laatutarkastuksen. Haastattelimme juuri laatupäällikön tehtävässä aloittanutta Satu Koskenniemeä laadusta, työstä ja siitä, miten verhoilijasta on kuoriutunut laadun viimeinen lukko.
Tapaamme Sadun Carsportin toimitiloissa. Iloisesti hymyilevä Satu ohjaa meidän rauhalliseen soppeen, jossa lähdemme kahvikupposten äärellä käymään läpi hänen tarinaansa.
Satu aloitti Carsportin ompelimossa vuonna 2007, jolloin hän ompeli käsityönä istuinverhoiluja. Hyvin hoidettu tehtävä johti ajan myötä istuinpuolen esimiestehtäviin verhoilutyön ohella.
– Ompelimossa teimme pikkutarkkaa, huolellista työtä. Siinä oppi arvostamaan käsin tekemistä ja käsityön jälkeä, kertoo Satu
Ompelimon jälkeen Satu siirtyi varastotehtäviin. Monipuoliset työt loivat hyvää pohjaa nykytehtäviin, sillä hän oppi tuntemaan alihankkijat ja autojen varustelussa käytetyt tuotteet.
– Ehdin toimimaan varastossa ja siinä ohessa tutustumaan Carsportin tavaraliikenteeseen muutaman vuoden ajan, ennen kuin tämä tilaisuus aukesi.
Tilaisuus, josta Satu puhuu, oli Katja Kajosvaaran siirtyminen myyntipäälliköksi, jolloin tehtaalla syntyi tarve löytää laatutyölle jatkaja.
– Minulta kysyttiin, otanko työn vastaan. Yhden yön yli sitä mietin ja päätin vastata myöntävästi. Opetus uuteen tehtävään alkoi saman tien ja kesti muutaman viikon. Tässä työssä tarvittavia tietoja ja asioita ei voi etukäteen opettaa tai kirjasta opiskella, vaan oppi tulee käytännön tapausten kautta.
Laadun lopullinen mittari on asiakas.
Täten ehkä paras mittari laatutyöllemme on hyvä tilauskanta.
Satu Koskenniemi
Vaikka työ onkin lähtenyt hyvin liikkeelle, Satu myöntää alun olleen haasteellinen.
– Ajoittain työ on ollut vaikeatakin, kun lähes puhtaalta pöydältä aloitin. Mutta kannustus ja tuki työhön ovat pitäneet asenteen positiivisena ja pikkuhiljaa asiat ovat tulleet tutummiksi. Mielenkiintoista toki on ollut. Voi jopa sanoa, että kerrankin uudet haasteet ovat olleet haastavia!
Satu ei suinkaan ole yksin asiansa kanssa: Carsportilla laatu on kaikkien asia ja työtä tehdään ammattitaidolla ja ylpeydellä. Laatupäällikkönä Sadun roolina onkin varmistaa, että äskeinen lause on muutakin, kuin kaunis ajatus: Satu valvoo Carsportin laatua, tekee autojen lopputarkastukset, katsastaa autot ja tekee niille asiakirjat.
– Olen mukana prosessissa, kun autoa tehdään. Autan tarvittaessa työntekijöitä päättämään esimerkiksi alihankkijoiden tuotteiden laadukkuudesta, eli missä vaiheessa tuote lähetetään takaisin alihankkijalle. Tärkein osa työssäni kuitenkin on autojen lopputarkastus.
Sadun mielestä laatu syntyy ammattitaidosta, huolellisuudesta ja motivaatiosta. Kun nämä ovat kohdallaan, laadunvarmistuksen roolina on lähinnä todeta, että asiat ovat kunnossa – toki vasta pitkän tarkastuslistan läpikäynnin jälkeen.
– Meillä on töissä päteviä ihmisiä, jotka tekevät laadukasta työtä. Ja kyllähän Carsportilla laatuajattelu sekä asiakaslähtöisyys kulkevat luissa ja ytimissä.
Lopputarkastuksessa Satu käy auton läpi ulko- ja sisäpuolelta, niin sisustuksen kuin tekniikan osalta.
– Silmäilen aluksi auton ulkoa ja sisältä: tarkastan, että osat istuvat ja näyttävät hyviltä. Varmistan, että kaikki asiakkaan kanssa sovittu on asennettu ja toimii. Testaan jokaisen istuimen toimivuuden ja verhoilun. Koekäytän sähkölaitteet. Tämän jälkeen hoidan vielä auton katsastuksen.
Carsportilla kaikki pystyvät vaikuttamaan laatuun.
– Kehitämme laatua jatkuvasti. Tavoitteenamme on saada teknisesti ja esteettisesti parempaa jälkeä sekä autot nopeammin niitä usein innolla odottaville tilaajille.
Laadun kehittämisellä ja ylläpidolla on ollut monia positiivisia seuraamuksia. Viimeisin merkittävä tunnustus on ollut Carsportin talvella 2017 saama Volkwagenin UBB-laatusertifikaatti ensimmäisenä suomalaisena tilatakseja valmistavana koritehtaana. Satu näkee laadulle kuitenkin vieläkin tärkeämmän tunnustuksen:
– Laadun lopullinen mittari on asiakas. Täten ehkä paras mittari laatutyöllemme on hyvä tilauskanta. Autoillemme on kysyntää ja asiakkailta saamamme palaute on positiivista.