Siirry pääsisältöön

Hyvää laatua -nopeasti varastosta

Hyvää laatua -nopeasti varastosta

Taksi Ahosella ajetaan Mersuja kahdessa polvessa. Anssi Ahonen kertoo sukupolvenvaihdokseen varautumisesta, varastoautojen tarpeellisuudesta ja laadusta.

Markku Ahonen aloitti taksiautoilijana Himoksen kylässä 17. heinäkuuta 2005. Jo ensimmäinen auto oli tilataksi, jolla pystyttäisiin palvelemaan myös ryhmiä. Yritysasiakkaat olivat heti alussa tärkeä asiakasryhmä ja sitä he ovat edelleen: heti yhteiskunnallisten ajojen jälkeen yritysasiakkaat tulevat selkeänä kakkosena ajomäärien suhteen.
– Meillä on muutamia sopimusasiakkaita yrityspuolelta. Saattaa olla viikkoja, jolloin ei ole aikaa kuluttaja-asiakkaille ollenkaan, joten yritysasiakkaiden merkitys on meille suuri, ja siksi meillä on panostettu myös tilavaan ja hyvälaatuiseen kalustoon, kertoo Markun poika Anssi, Taksi Ahosen toimitusjohtaja ja toinen omistajista.

Markku hankki jo alkuaikoina autoon paarit, joilla pystyttiin suorittamaan kiireettömiä potilassiirtoja. Koska halua oli viedä paaritaksien turvallisuutta eteenpäin – ja verkostoitua siinä samalla muiden paaritaksiautoilijoiden kanssa – Markku lähti mukaan perustamaan Suomen Paaritaksit ry:tä, josta muotoutui myöhemmin Suomen esteettömät ja paaritaksit ry. Tätä kautta tutuksi tuli myös Carsport.
-Siellä tavattiin Carsportin väkeä, mutta lähemmin päästiin tutustumaan vasta pakon sanelemana.

 

Vaihto Carsportiin

Taksi Ahosella oli pitkäaikainen korityökumppani, kunnes uudelle autolle tuli pakottava tarve.
-Meillä oli auto kolarissa ja tarvitsimme uuden heti tilalle. Löysimme silloin Oulusta Carsportin Mercedes-Benz Sprinter GLE Jubilee Edition -mallin varastoautona.

Nahkaverhoiltu erikoismalli sopi loistavasti Taksi Ahosen kalustoon ja vakuutti laadullaan. Täten myös seuraava auto, nelivetoinen Mercedes-Benz Vito GLE-varustelulla, hankittiin varastoautona Carsportilta.
-Varastoautot ovat loistava juttu – ne ovat laadukkaita ja valmiina käyttöön. Tarpeita kun voi nousta nopeasti, oli kyseessä sitten onnettomuus tai kilpailutuksen voitto.
Sprinterillä ja Vitolla ajetaan paljon samoja kyytejä. Täten Anssin on helppo vertailla autoja.
-Vito on neliveto ja alustassa on eroja. Sprinter on hieman leveämpi ja korkeampi, mikä tuo tilaa erityisesti pyörätuoli- ja paarikyyteihin. Vito on kuitenkin se käytännöllisempi, vaikka siitä pyörätuolikuljetuksissa penkkejä joutuukin kääntämään sivuun. Ja koska kummatkin autot ovat Carsportin verhoilemia, ja penkit toimivat tietyllä tapaa, ei kuljettajan tarvitse hirveästi ihmetellä, kun vaihtaa autosta toiseen.

 

Toimintatavat vakuuttivat

Taksi Ahonen on ollut Carsportin asiakkaana vasta melko lyhyen ajan, mutta toiminnan laatu ja ripeys ovat vakuuttaneet Anssin.
-Uuden yhteistyökumppanin kanssa on aina alussa vähän opettelua toimintatapojen suhteen. Carsportilla meidät on alusta asti otettu hyvin vastaan ja hoidettu kaupat viimeisen päälle. Sprinteriä varusteltiin vielä lisää, ja Vitoonkin laitettiin invahissiä, peruutusvaloa ja muuta. Tuotantopäivät ovat löytyneet nopealla aikataululla. Prosessinhallinnasta on annettava täysi kymppi.

Vaikka Carsportiin tutustuttiin pakon kautta, Anssi on tyytyväinen valintaan.
-Ei meidän ole autoissa tarvinnut Carsportin osuutta korjailla. Ei ole verhoilut, seinäelementit tai penkit menneet huonoksi. Laatu on korkeaa. Kun sitä pakettia kehitetään jatkuvasti taksiyrittäjiltä saatujen toiveiden ja vinkkien mukaan, niin se näkyy. Siinä huomaa, miksi Carsport on edelläkävijä näissä ajoneuvoissa.

 

 

Nopeaa toimintaa jälkimarkkinointiosastolla

Puhuttaessa Carsportin jälkimarkkinointipalveluista, Anssi muistaa hetki sitten tapahtuneen haverin ja sen selvittelyn.
-Joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä kuljettajalta tuli viesti, että meni lasi. Oli hurja keli ja liukasta: liukuoven lasi otti hieman kontaktia jätekatoksen kanssa. Kun kuljettaja lähetti kuvan, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että tapaninpäivä puskee päälle ja kohta on uusi vuosikin. Vakuutukset olisivat toki korvanneet osan tulonmenetyksistä, mutta eniten Anssia mietitytti, oliko tuollaista lasielementtiä kenelläkään varastossa.
-Markku laittoi Arille viestiä ja Ari soitti takaisin. Seuraavana arkipäivänä ajettiinkin Ylöjärvelle ja lasi vaihdettiin autoon. Saatiin asia kuntoon todella nopeasti. Siinä kävi jo mielessä, että menikö uusi vuosi pilalle. Oltaisiin voitu joutua etsimään lasia pitkäänkin, ei niitä hirveästi hyllyissä ole.

 

Sukupolvenvaihdos mielessä

Anssi tuli mukaan toimintaan vuonna 2012 ja hän perusti Taksi Ahonen Oy:n yhdessä isänsä Markun kanssa. Jo tuolloin mielessä oli sukupolvenvaihdos.
-Sukupolvenvaihdosta ollaan ajateltu jo osakeyhtiön perustamisesta lähtien. Luvat ovat osakeyhtiön nimissä. Se on hyvä asia, sillä jos jommallekummalle meistä tapahtuisi jotakin, niin se ei pysäyttäisi yritystoimintaa. Perheyrityksen jatkaminen on Anssille tärkeä asia.
-Kyllähän sillä suuri merkitys on. Nyt yhdessä isän kanssa hoidetaan ja pyöritetään yritystä. Minä olen tässä alusta alkaen ollut toimitusjohtajana ja sitä kautta päässyt kasvamaan yritykseen mukaan ja pyrkinyt luomaan omannäköistä yritystä. Isän mielestä hänet on ulkoistettu yrityksestä – on muka vain töissä täällä – mutta yhdessähän me tätä tehdään. Isästä on suuri apu, sillä hänellä on paljon osaamista ja kokemusta alalta. Ja kun yhdessä tehdään ja molemmat tietävät missä mennään, voi kumpikin ottaa välillä lomaakin toiminnasta.

 

Tulevaisuuteen varautuminen

Puhuimme Anssin kanssa hieman tulevaisuudesta ja alan sääntelyn purusta. Taksi Ahonen on vastannut tuleviin haasteisiin panostamalla laatuun ja monipuolisuuteen.
-Meillä on nyt neljä autoa, yksi henkilöauto, kaksi kahdeksanpaikkaista ja yksi 16-paikkainen. Kaikki ovat Mercedes-Benzejä ja hyvin varusteltuja. Niillä pystyy suorittamaan monenlaisia ajoja tilausajoista Kela-kyyteihin. Meille on tärkeää, että voimme tarjota monipuolisia palveluita. Kun uusi laki astuu voimaan ja sääntelyä aletaan purkamaan, kilpailussa pärjää vain monipuolisella tarjonnalla.

Toiminnan jatkamiselle on hyvät edellytykset. Taksi Ahonen toimii Jämsässä, Jämsänkoskella ja Himoksessa. Paperiteollisuudesta tunnetun alueen suurin valttikortti on eteläisemmän Suomen suurin laskettelukeskus, Himos.
-Himoksen kehitys on meille tärkeää. Laskettelukeskus on kasvanut ja nyt suunnitteilla on kylpylä. Se toisi meillekin uusia mahdollisuuksia.

Toivotammekin Taksi Ahoselle kaikkea hyvää tulevaisuuden varalle. Tuskin kuulemme heistä viimeistä kertaa, sillä Anssikin vihjaa:
-Eiköhän vielä joskus päästä siihenkin tilanteeseen, että suunnitellaan meille auto alusta alkaen, eikä oteta varastoautoa. Sille on hyvä edellytykset, kun molemmat tietävät toistensa toimintatavat, ja kumppaniin luotetaan.

 

Lue myös

Volkswagen Carsport Taksikampanja käynnistyi

Kevään Caddy ja Crafter -myyntitempaus  tuo mukanaan uudet varustetasot ja uudet entistä houkuttelevammat hinnat! Esteetön Caddy Maxi Life Business (90 kW DSG) + XXL -muutostyö maksaa nyt alk.

Lue lisää

Suomen ensimmäinen esteetön eSprinter taksiliikenteeseen

Carsportin haastattelussa City Taksi Jeppiksen yrittäjä Daniel Sundqvist. Yritys on juuri ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäisen esteettömän eSprinter GL VIP -taksin.

Lue lisää