Siirry pääsisältöön

Asiakaspalvelu ennen kaikkea

Juha Haikonen on toiminut taksiyrittäjänä jo 36 vuotta. Nykyään yrityksessä ovat mukana myös Jukan vaimo Teija ja poika Viljami. Uusi Carsportin varustelema Caddy XXL Plus tuleekin Viljamin ensimmäiseksi uudeksi autoksi. Haikosilla panostetaan asiakaspalveluun ja sen merkitykseen taksitoiminnassa.

Carsportin haastattelussa Taksi Juha Haikonen, Teuvan Perälän kylästä.

Asiakaspalvelu ennen kaikkea

”Yrittäjätaipaleeni alkoi takavetoisella Transporterilla 22-vuotiaana 1.4.1987 eli aprillipilaa on kestänyt nyt 36 vuotta.  Puolivahingossa alalle ajauduin, kun naapurista eläköityi taksiyrittäjä. Taksiala oli silloin vanhojen miesten hommaa. Ensimmäiset vuodet eivät olleet helppoja, lähinnä opettelua ja asiakashankintaa. Ehkä ymmärsin jo silloin asiakaspalvelun suuren merkityksen.”

Esteetön taksi ainoa oikea

”Tilatakseilla ja nykyään esteettömillä takseilla pystyy kehittämään toimintaa ja hoitamaan kaikkia mahdollisia kuljetustilauksia taivaan ja maan väliltä. Toinen taksi tuli perheeseen Teija-vaimolle vuonna 2002 ja kolmas Viljami-pojalle reilu vuosi sitten. Autoilla ajetaan Teuvan ympäristössä mm. koululaisia, ateriapalvelua, yritysasiakkaita, baari- ja paarikyytejä, ja muita Kela-kyytejä.  Meillä on kahdet Parensi-paarit käytössä ja niiden käyttö tuntuu lisääntyvän koko ajan, kun asiakkaat on yhä huonokuntoisempia.

Pyörätuolien ja paarien turvallinen ja asiakasystävällinen käyttö on pitkälti tekniikkalaji, jonka oppii tekemällä. Hieno asia oli, kun viime vuoden alussa Kela-kyyteihin palasi Tuttutaksi -järjestelmä, koska se ylläpitää palvelun laatua. En tähtää maksimaalisiin kilometreihin vaan ajattelen kyytejä tuotto edellä, koska esteetön auto maksaa helposti kahden pikkuauton verran. Ajan itse noin 100 000 km vuosittain.”

Halu sitoutua

”Kyllä tämä tiettyä luonnetta vaatii, erityisesti lujaa sitoutumista olemaan palveluksessa. Onneksi tykkään palvella asiakkaita! Ikinä en ole pitkää kesälomaa pitänyt. Lyhyet vapaa-ajat vietän 27 km päässä olevalla mökillä ja joskus karataan Teijan kanssa etelän auringon alle. Hieman helpottaa tuurauksen kannalta kun on kolme isoa taksia. Nyt kun Viljami on remmissä mukana, on mahdollisuus antaa hänelle lisää vastuuta. Tämä uusi Caddy XXL Plus onkin pojan ensimmäinen uusi auto.”

Hyvät kumppanit tärkeitä

”Sen verran hektistä hommaa tämä on, että tärkeimmät yhteistyökumppanit pitää valita oikein. Mulla ne on Käyttöauto, jossa Seinäjoella autokauppias on Jorosen Juha ja Kauhajoella Salomäen Pertti. Carsportilla olen teettänyt kaikki noin 15 autoa 90-luvulta alkaen. Arvostan heidän työnsä laatua ja saamaani palvelua. Aina olen saanut apua tarpeen tullen, eikä takuuasioissa venkoilla. Jos maksan korityöstä hieman enemmän niin lasken saavani sen takaisin auton käyttöaikana ja hieman vaihdossakin. Niin autokaupassa kuin korityössäkin on syntynyt vahva luottamus kumppaneihin ja se helpottaa monessa kohtaa. Yllättävän moni kuljetettava asiakaskin noteraa sisustuksen ja tuntee Carsportin, joten vahva brändi se onkin.

Olen Taksiliiton jäsen, koska en näe muuta tapaa ajaa taksiyrittäjien etuja. Keskustaksi on vahva alueellinen toimija, joka pyrkii kehittään toimintaansa. Esteettömien taksien palvelujen tarpeen uskon lisääntyvän väestön vanhetessa.”

Lue myös

Suomen ensimmäinen esteetön eSprinter taksiliikenteeseen

Carsportin haastattelussa City Taksi Jeppiksen yrittäjä Daniel Sundqvist. Yritys on juuri ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäisen esteettömän eSprinter GL VIP -taksin.

Lue lisää

Toimitusjohtajan katsaus

Carsport Design palasi kasvu-uralle poikkeusvuosien jälkeen – tuotantomäärät nousivat 50% Vuosien 2020-2022 poikkeusoloille pystyttiin heittämään hyvästit viimein viime vuoden toisella neljänneksellä kun autotehtaiden

Lue lisää