Siirry pääsisältöön

Suomen ensimmäinen esteetön eSprinter taksiliikenteeseen

Carsportin haastattelussa City Taksi Jeppiksen yrittäjä Daniel Sundqvist. Yritys on juuri ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäisen esteettömän eSprinter GL VIP -taksin.

Suomen 1. esteetön eSprinter taksiliikenteeseen

Pietarsaaressa toimiva Taxitjänst Sundqvist eli City Taxi Jeppis sai palvelukseensa Suomen ensimmäisen esteettömän eSprinter GL VIP -taksin. Tämä on yhtiön 10. täyssähköinen 29 taksin kokonaismäärästä.

Yhtiö on yksi taksialan menestystarinoista. Se on kasvanut vuoden 2018 jälkeen voimakkaasti panostamalla monipuoliseen ja -käyttöiseen kalustoon, ensiluokkaiseen palveluun ja puhtaisiin täyssähköisiin ajoneuvoihin. City Taxi Jeppis -konsernin liikevaihto on n. 3,5 miljoonaa euroa, se työllistää jo 60 henkeä ja sisältää neljä yhtiötä.

Haastattelussa yhtiön omistaja ja toimitusjohtaja Daniel Sundqvist:

Nykyisen eSprinterin WLTP-kantama on 154 km, kovilla talvipakkasilla tietysti vähemmän. Miten autolla voi pärjätä taksiliikenteessä?

Auto on päiväkeskuksen asiakkaiden palveluksessa niin, että kahdeksasta lenkistä pisin on 10 km. Vakikyydeissä on puolelta päivin parin tunnin ajotauko, jolloin kuljettaja lataa sen ruokatunnilla. Lisäksi autolla ajetaan lyhyitä ”mummokyytejä” tyhjissä väleissä. Pikalataus 80kwh mahdollistaa auton lataamisen 25 minuutissa. Meillä on tavarakuljetuspuolella kaksi samanlaista, joten eSprinter (akku 47/55 kWh) on tuttu entuudestaan.

Teillä on valtaosa kalustosta esteettömiä takseja, joista useat ovat täyssähköisiä. Ostatko jatkossa kaikki uudet esteettömät täyssähköisinä malleina?

Se ei ole vielä valitettavasti mahdollista johtuen rajallisesta autojen kantamasta. Autot pitää tilata sen käyttötarkoituksen mukaan. Tilauksessa olevista uusista esteettömistä takseista osa on vielä polttomoottorilla. Tilaan mm. esteettömät Volkswagen Caddyt bensamoottorilla ja Sprinterit dieselinä. Täyssähköisten esteettömien- ja koululaistaksien osuus nousee sitä mukaa kun sähköautojen kantamat pitenevät. Ehkä muutaman vuoden päästä voimme ostaa jo kaikki autot täyssähköisenä.

City Taxi Jeppis on edelläkävijä Suomessa täyssähköisissä esteettömissä takseissa. Miksi?

Asiaa varmaan auttaa, että olen luonteeltani utelias ja aika ennakkoluuloton uusien asioiden suhteen. Haluan tehdä myös oman osani ympäristöasioissa. Näitä asioita tukee taloudelliset seikat. Polttoainekustannukset ovat sähköautoissa vain n. 10 % verrattuna polttomoottoriautoihin kun ladataan omissa latauspisteissä. Lisäksi huoltokustannuksissa tulee merkittävää säästöä. Luotan siihen, että puhtaalla kalustolla saa jatkossa etua myös kilpailutuksissa.

Miten olette saaneet autokalustoa lisättäessä uusia kuljettajia, onko niistä pulaa?

Kuljettajatilanne on aika hyvä. Yritän pitää myös huolta heistä arvostamalla heidän työtään. Kerran vuodessa tehdään myös yhdessä matka jonnekin, kuten Ruotsiin tai Viroon.

Pyörität neljää yritystä, joissa on yhteensä 60 ihmistä. Miten aika riittää?

Katson, että tärkein tehtäväni on etsiä ja löytää mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä. Osaava ja motivoitunut henkilökunta kantaa yrityksen. 35 henkeä työllistävä taksiyhtiö on toiminnan runko ja 15 auton autovuokrausyritys, 12 pakettiauton kuljetusyritys ja lentokentän huoltotoiminnot hoitava 10 hengen tiimi antavat toisilleen yllättävän paljon synergiaetuja. Esim. tietyt autot pystyvät ajamaan missä firmassa vaan. Ja henkilöt vaihtavat ”lennossa” firmaa tilanteiden mukaan.

Tykkään haasteista ja varsinkin niiden voittamisesta.

Olet ostanut yli 20 Carsport-taksia, miksi?

Olen ollut tyytyväinen Carsportin tuotteiden ja palvelun laatuun. Ne ovat erittäin tärkeitä asioita tehokkaan, tuottavan ja laadukkaan toiminnan kannalta. Lisäksi kuljettajilta saatu hyvä palaute istuimien toimivuudesta ja muusta varustelusta on arjen kannalta tärkeää. Välillä on kiire saada uusi auto ja siksi meillä on muutama auto toisesta koritehtaasta.

Lue myös

Volkswagen Carsport Taksikampanja käynnistyi

Kevään Caddy ja Crafter -myyntitempaus  tuo mukanaan uudet varustetasot ja uudet entistä houkuttelevammat hinnat! Esteetön Caddy Maxi Life Business (90 kW DSG) + XXL -muutostyö maksaa nyt alk.

Lue lisää

Toimitusjohtajan katsaus

Carsport Design palasi kasvu-uralle poikkeusvuosien jälkeen – tuotantomäärät nousivat 50% Vuosien 2020-2022 poikkeusoloille pystyttiin heittämään hyvästit viimein viime vuoden toisella neljänneksellä kun autotehtaiden

Lue lisää